دوقلو های مامان

چگونه از کودکان کار بخواهیم؟

1393/9/27 11:18
نویسنده : مامان
228 بازدید
اشتراک گذاری

روش به كار گرفتن كودك با توجه به سن و سال آن‌ها فرق می‌كند اما نكته مشترك همه این روش‌ها این است كه درخواست این كار‌ها به ‌صورت دستوری نباشد. باید به كودك بگویید كه «ما به كمك تو احتیاج داریم» سپس از او بپرسید كه چه كمكی از دستش برمی‌آید و دوست دارد كه در كدام یك از كارهای خانه به شما كمك كند.... ادامه را در ادامه مطلب مشاهده نمایید.

روش به كار گرفتن كودك با توجه به سن و سال آن‌ها فرق می‌كند اما نكته مشترك همه این روش‌ها این است كه درخواست این كار‌ها به ‌صورت دستوری نباشد. باید به كودك بگویید كه «ما به كمك تو احتیاج داریم» سپس از او بپرسید كه چه كمكی از دستش برمی‌آید و دوست دارد كه در كدام یك از كارهای خانه به شما كمك كند.

  اجازه بدهید كارهایی كه دوست دارد را انتخاب كند اما ابتدا مطمئن شوید كه از عهده انجام دادن كار حتی به ‌صورت ابتدایی بر می‌آید یا خیر.

 كارهای خانه را فهرست كنید و از فرزندان بزرگ‌ترتان بخواهید كه از روی لیست كار دلخواه‌شان را انتخاب كنند. سپس برای این كار‌ها یك زمان خاص تعیین كند و به فرزندتان بگویید كه انتظار دارید این كار تا آن زمان انجام شده باشد.

 در صورتی كه چند فرزندتان در كار خانه به شما كمك می‌كنند كاری كنید كه آن‌ها كارهای مرتبطی انجام دهند تا حس همكاری هم در آن‌ها تقویت شود.

 برای انجام كار، ابتدا به‌طور دقیق مراحل انجام كار یا روش مورد نظرتان را با جزئیات توضیح دهید.ابتدا خودتان كار را به‌صورت قدم به قدم انجام دهید و سپس بگذارید كودك‌تان به شما كمك كند. شستن، خشك كردن و چیدن ظرف‌ها، یك نمونه از این كارهاست.

 حین انجام كار و در فواصل مختلف فرزندتان را تشویق كنید.

  سعی كنید به هیچ وجه كار را مدام به كودك‌تان یادآوری نكنید. بهتر است این كار به‌صورت غیرمستقیم انجام شود. مثلا به كودك بگویید كه تا وقتی اسباب بازی‌های روی میز جمع نشده باشد نمی‌شود روی آن غذا خورد.

 روش‌های مختلفی را برای خواستن كار از كودك امتحان كنید اما به هیچ وجه به كودك نگویید كه باید كارش را انجام دهد. در این حالت ممكن است كودك حس بدی نسبت به كار كردن پیدا كند.

 برای این‌كه تشخیص بدهید آیا كودك‌تان توانایی انجام كار را دارد یا خیر او را با كودكی خودتان مقایسه نكنید. خرید كردن در زمان شما كار ساده‌تری بود اما الان كمی سخت‌تر شده است یا در نظر بگیرید كه كودكی كه می‌تواند بازی‌های كامپیوتری پیچیده را بازی كند، از عهده روشن كردن لباس‌شویی یا ماشین ظرف‌شویی هم بر می‌آید. به‌طور كلی، می‌توان گفت كه كودكان پیش دبستانی كارهای یك مرحله‌ای یا 2مرحله را راحت‌تر انجام می‌دهند. كارهای پیچیده‌تر را باید به بچه‌های بزرگ‌تر ســـپرد و همچنين توانایی بدنی كودك را هم باید در كار مورد نظر قرار داد.

منبع:مجله اینترنتی کودک

پسندها (1)

نظرات (0)